‘Blazers en strijkers’: een passende titel voor het concert op zondag 24 september. Twee cellisten en twee blazers van het Prins Claus verzorgden een héél veelzijdig programma . Van Bach en Boismortier tot Brubeck en Piazzolla: prachtige klassieke stukken, maar ook verrassende arrangementen met onder meer een indrukwekkende basklarinet. Zéker ook voor jong publiek: de musici geven ook gastlessen op de basisschool, om leerlingen kennis te laten maken met deze instrumenten en hun muziek.
Een prachtige middag in het openluchttheater, met verrassend goed weer (al was de wind af en toe goed te horen). Het was niet nodig om naar de Magnuskerk uit te wijken.
Klik op de links hieronder: met deze filmpjes kunt u nagenieten, of een indruk tekrijgen van wat u hebt gemist…
ROM blazers en strijkers 20230924 compilatie
ROM blazers en strijkers 20230924 viotti
ROM blazers en strijkers 20230924 gershwin
ROM blazers en strijkers 20230924 shostakovic
Hieronder presenteren de musici zichzelf en vindt u het volledige programma.
LET’S SWING!
Genieten van muziek met dans als leidraad!
In dit concert gaan wij met u op muzikale wereldreis met dans als onze gids. Wij zullen verschillende landen aan doen met allemaal hun geheel eigen stijl van dansen. U kunt heerlijk mee swingen maar er zullen ook zeker wat rust momenten in het programma te vinden zijn. U zal zich even geheel in een andere wereld kunnen wanen met zowel nieuwe als vertrouwde muziek, met een geheel nieuwe klank.
Wat gaat er gebeuren?
Het programma zal bestaan uit stukken voor de ongebruikelijke bezettingen van basklarinet en trombone (Insolitum), cello duo (Mare Nostrum) en een kwartet bestaande uit deze vier instrumenten, allen met een link naar dans. Qua repertoire zullen verschillende muziekstijlen de revue passeren; van barok en jazz tot klassiek en tango. Hierdoor is het voor jong tot oud een feest der herkenning waardoor het voor iedereen toegankelijk is. In totaal zal het concert ongeveer twee maal 45 minuten muziek bevatten, waarmee het met de programma toelichting, changementen en een half uur pauze een concert van ongeveer 2 uur zal zijn. In de pauze en na afloop van het concert is er de mogelijkheid voor het publiek om een praatje te maken met de musici om te vertellen wat hun ervaring was, dit om het publiek/uitvoerdersperspectief te doorbreken en het publiek de kans te geven om de vragen te stellen die ze graag willen stellen. Meer informatie over het programma en de musici is te vinden op de volgende pagina’s.
Wat wordt er gespeeld?
Follies Caprichos– D. Johnstone
Here comes the sun – G. Harrison
Duetto opus 29 no. 1 – G.B Viotti
E finire è cominciare, La fine è là onde partiamo (T.S. Eliot)– E. Ferronato
You got it right — G. Mor
La habanera – G. Bizet
Duo in A major opus 51 no. 1 – J. Offenbach
Second walz – D. Shostakovic
—– Pauze —–
Take Five – D. Brubeck
Dans le port d’Amsterdam – J. Brel
Summertime and I got Rhythm – G. Gershwin
Tu vuo fa l’Americano – Renato Carosone
7 pasos – S. Tozzola
The gravel walk – Traditional Irish Folk songs
Oblivion – A. Piazolla
Der bestechliche hofrat – A. Seidelmann
Tico tico – Z. Abreu
Femke van den Bergh
Het hart van klarinettiste Femke van den Bergh (1998) ligt in het samen musiceren in ensembleverband. Ze heeft een passie voor het hedendaagse repertoire en de lage klarinetten, maar je kunt haar zeker wakker maken voor een prachtig ensemblestuk uit het klassiek/romantisch repertoire. Femke is altijd in om nieuwe muzikale aspecten te ontdekken, waarin directe samenwerking met componisten en collega-musici een pluspunt is, om echt de diepte in te duiken en samen de grenzen van het instrument te verkennen. Haar missie is om de basklarinet in de schijnwerpers te zetten en hiermee een nieuw publiek kennis te laten maken met dit geweldig veelzijdige instrument.
Femke studeert een master basklarinet bij Fie Schouten aan het Prins Claus Conservatorium in Groningen. Ze behaalde haar bachelordiploma aan het Koninklijk Conservatorium in Den Haag bij Rick Huls en Erik van Deuren. Eerder volgde ze lessen bij Celeste Zewald aan de Academie Muzikaal Talent in Utrecht.
Ze speelde al veel projecten, onder meer in een productie van Stockhausens “Aus Licht” van De Nationale Opera en Ballet tijdens het Holland Festival. Talentopera’s “On Verra”, “The Cursed One” en “More than the sum of it parts” tijdens het Opera Forward Festival en “Hoge Gebouwen” van Celia Swart op de Tera de Marez Oyens-prijs van Gaudeamus. “Concerto no.9” van Maxim Shalygin tijdens het Sounds of music festival 2021. Er zijn al meerdere stukken voor haar gecomponeerd, onder meer door Alisson Kruussma en Hidde Kramer. Momenteel speelt ze klarinet en basklarinet in het Zemlinsky Chamber Orchstra, heeft ze de duo’s Clarimba (bass clarinet and marimba) en Insolitum (bass clarinet and trombone) en organiseert ze haar eigen projecten met solo repertoire.
Ze volgde onder meer masterclasses bij Evan Ziporyn, Theo Loevendie, Guus Janssen, Herman Draaisma, Jelte Althuis, Bart de Kater en David Kweksilber.
Giordano Mor
Giordano Mor begon op 8-jarige leeftijd met trombone spelen in de marchingband academie van zijn geboorteplaats Rezzato, Brecia. Vanaf 2011 studeerde hij aan het Muziekconservatorium “Luca Marenzio” bij professor Guido Delmonte en Lauro Bassi tot 2015. In 2018 behaalde hij zijn Bachelor aan het Conservatorium “A. Pedrollo” in Vicenza en in 2021 zijn Master’s Degree aan het Conservatorium “Agostino Steffani” in Castelfranco Veneto, bij Sergio Bernetti en vervolgens bij Domenico Lazaroni. In 2022 behaalde hij zijn tweede master aan het Prins Claus Conservatorium bij Jilt Jansma.
Giordano’s muzikale passie ligt bij het alsmaar ontdekken van nieuwe manieren van muziek maken. Van het grootse orkest repertoire tot ensemble werk en barok tot hedendaagse muziek.
In 2016 richtte hij de koperblazersgroep ‘FTBrass’ op, waarmee hij vele concerten heeft gespeeld, waaronder in België en Rusland. Op dit moment vormt hij met Femke van den Bergh Insolitum, een ensemble met de ongebruikelijke bezetting van basklarinet en trombone.
Hij volgde masterclasses bij Quartetto di Brescia (Emanuele Quaranta, Stefano Belotti, Alberto Pedretti, Davide Catina, Davide Biglieni, Mattia San Lorenzo) en Quartetto Italiano (Vincent Lepape, Devid Ceste, Matteo de Luca, Diego Di Mario ), Michel Becquet (FRA), Stefan Shulz (GER), David Bruchez (CH), Diego Gatti (ITA), Froydis Ree Wekre (NOR), Lukka Myllys (FIN).
Giordano speelde in meerdere orkesten waaronder, Italiaanse orkesten zoals Teatro Sociale di Thiene, Teatro Olimpico di Vicenza, Orchestra dei pomeriggi musicali in Milaan, Teatro Ponchielli di Cremona, Fraschini di Pavia, Sociale di Como, Teatro Grande di Brescia en Sociale di Bergamo. Hij trad ook op in bands en verenigingen zoals Fandaband “G.Pastori” van Brescia, Regionaal Orkest Filarmonia Veneta van Treviso, Muziekvereniging Euritmo van Trento.
Elena Rota
Elena Rota begon op 5-jarige leeftijd met cello spelen. Ze begon haar conservatoriumstudies aan het Conservatorio “G. Donizetti” van Bergamo en behaalde in oktober 2020 haar bachelor diploma cello, Cum Laude, bij Andrea Cavuoto aan het Istituto Superiore di Studi Musicali “Peri-Merulo” van Reggio Emilia. In september 2021 begon ze aan haar Master of Music in Cello aan het Prins Claus Conservatorium (Groningen, Nederland) onder leiding van Jan-Ype Nota. Sindsdien trad ze al op in enkele belangrijke zalen en theaters, zoals het Tivoli Vredenburg in Utrecht, De Oosterpoort in Groningen en de AE-zaal in het Prins Claus Conservatorium.
Ze werkte op professioneel niveau samen met belangrijke Italiaanse cellisten en ze deed enkele optredens op nationale televisie- en radiozenders.
Na het winnen van enkele audities speelde ze met belangrijke Italiaanse orkesten, zoals het Orchestra del Teatro Olimpico di Vicenza, het Nationaal Orkest van Italiaanse Conservatoria (ONCI), Donizetti Opera Orchestra, Filarmonica Mousiké (Bergamo), Orchestra Filarmonica Settenovecento van Rovereto (Trento).
Om zich nog meer te specialiseren als orkestmusicus nam ze deel aan de academie “Orchestral Academy of Teatro Comunale di Bologna en de masterclass “Collegium Musicum Internationale 62. Sommer-Akademie” aan het Weißenstein Schloss in Pommersfelden, Bamberg.
Vittorio Zelocchi
Vittorio begon zijn muzikale studies op 10-jarige leeftijd aan het “Vecchi-Tonelli” Hoger Instituut voor Muziekstudies (ISSM), Modena, Italië, onder leiding van Maestro Alessandro Andriani, bij wie hij in de winter van 2019 zijn bachelordiploma behaalde in Academische studies in Cello, met 110/110.
Hij volgde masterclasses bij E. Bronzi en D. Scarpa (aan S. Cecilia Academy in Portogruaro), G. Boselli, V. Paternoster, A. Andriani, P. Andriotti, M. Montore, D. Bovo, F. Biondi en R Baldini. In 2015 won hij de 2e prijs, met 95/100, op de 5e G. e S. Martinelli Music Competition in Castelnuovo del Garda, waarnaast hij de eervolle vermelding kreeg voor de interpretatie van de Sonata Op. 38 van J. Brahms. In 2018 won hij de auditie als eerste cellist van Orchestra Giovanile della Via Emilia.
In de zomer van 2019 nam hij deel aan “Campus musica d’estate” in Bardonecchia, georganiseerd door de Muziekacademie van Pinerolo met de lerares Marianne Chen. Tegelijkertijd nam hij met “On the Bridge”, een Cello Ensemble, de cd “Vocal Chords” op. Op de cd presenteert het ensemble stukken geschreven door Francesco Cerrato, Joseph Noyon, Pierre Petit, Benjamin Britten, Heitor Villa-Lobos, John Dowland, Giovanni Maria Nanino en Johann Sebastian Bach.
Tijdens het academisch jaar 2019/2020 nam hij deel aan de vervolgopleidingen aangeboden door de ‘Accademia di Musica di Pinerolo’, Pinerolo, Italië en door de School of Music ‘Dedalo’ in Novara, Italië, bij de docenten Marianne Chen en Stefano Cerrato. Vanaf 2020 studeert hij in de Master of Music bij de cellist Jan-Ype Nota aan het Prins Claus Conservatorium in Groningen. Na Pre-master programma en is hij in 2021 begonnen aan de Master of Music.